شناخت عروس هلندی



طآناتومي
بدن عروس هلندي اساسا خيلي شبيه به پستانداران مي باشد هر دو داراي پوست ، استخوان ، عضلات ، اندام هاي حسي و تنفسي ، قلب و عروق ، دستگاه گوارش ، اعصاب و ارگان هاي ديگر كه از نظر فعاليت تفاوت هايي دارد.

Click this bar to view the full image.


پوست
به علت وجود پر ، پوست پرنده ها به سختي قابل روئيت مي باشد . شما مي تونايد پوست قسمت هاي پا ، فلس پنجه ها و منقار را مشاهده نمائيد.
پرندگان به علت اين كه غدد ترشح هرق در بدن ندارند بدنشان عرق نمي كند. بنابراين جهت خنك كردن بدن در هنگام گرما ، بال هاي خود را دور از بدن خود نگه داشته و با دهان باز نفس مي كشند . شما مي توانيد در يك روز گرم آشفتگي پرنده خود را مشاهده كنيد . توجه داشته باشيد زماني كه احساس كرديد پرنده شما گرما زده شده است با دامپزشك پرندگان تماس بگيريد.
استخوان بندي
آيا مي دانستيد برخي از استخوان هاي پرنده شما تو خالي هستند؟ اين مسئله كمك مي كند پرنده به راحتي بتواند پرواز نمايد. اما در عين حال اين استخوان هاي تو خالي بيش تر در معرض شكستگي وجود دارند . به همين دليل شما بايد دقت و توجه خود را در عدم برخورد عروس هلنديتان با موانع بيش تر باشد . استخوان بال پرنده در مقايسه با استخوان بازوي انسان كوتاه تر شده است . در بعضي از استخوان هاي پرندگان كيسه هاي هوايي وجود دارد كه به آن ها استخوان پنوماتيك گفته مي شود كه به خنك شدن بدن پرنده هم كمك مي نمايد . گردن طوطي 2000 عدد مهره دارد در مقايسه گردن انسان 7 مهره دارد . اين عمر كمك مي كند طوطي ها بتوانند سر خود را به صورت 180 درجه بچرخانند و لكه هاي پشت بدن را ديده و تميز نمايند تا به ايجاد پوسته تخم كمك نمايند. يك پرنده ماده مي تواند تا بيشتر از 20% از وزن بدنش كلسيم توليد كند و در ديگر فصل هاي سال به ذخيره سازي كلسيم بپردازد.
سيستم تنفسي
سيستم تنفسي پرندگان بسيار پيشرفته و كار آمد مي باشد و تفاوت هاي قابل توجهي با سيستم هاي تنفسي انسان دارند. در اينجا نحوه تنفس پرندگان را توضيح مي دهيم .
هوا از طريق سوراخ هاي بيني وارد و پس از عبور از سينوسها به حلق راه پيدا مي كند . هوا قبل از اين كه به دستگاه تنفسي راه پيدا كند از طريق شكافي Choana كه در سقف دهان پرنده جاي دارد تصويه و گرم مي شود . Choana به عنوان يك فيلتر عمل مي كند . پس از عبور هوا از Choana از طريق حنجره و ناي گذشته و به Syrnix يا صندوق صوتي مي رسد. پرندگان مثل انسان ها تارهاي صوتي ندارند ، اما ارتعاشات غشا Syrnix همان صدايي است كه از پرنده شنيده مي شود.
هوا از Syrnix به نايژه و ريه ها گسترش مي يابد . حجم و ظرفيت ريه ها در انواع پرندگان ثابت نمي باشد . اما حجم ريه آن ها بر خلاف ريه پستانداران در جريان دم و بازدم هم تغيير نمي كند. تبادلات گازي در ريه ها انجام مي شود ( در كيسه هاي هوايي انجام مي گيرد . )

منبع
http://kanakh.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 12 بهمن 1391 | 23:3 | نویسنده : ارمین پورتقی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.