نحوه اماده کردن عروس هلندی برای جوجه کشی
 

 

 

 

 

اول از همه  باید از جفت بودن پرنده خود مطمئین باشید ،‌ اگر پرنده ای که خریداری کردی از دست یا منزل و یا آشنا بود و تا حالا تو منزل جوجه داده یا نه ؟  شما باید یه سری کارهای اولیه و ساده انجام که عبارت است از :

اول از همه دما و نور یک سان تا حداقل نوسان دما را داشته باشید بهترین دما حدود 27 درجه است که دمای یکسان هر خونه ای هست و نور مناسب نور خورشید و روشنایی که منزل شما رو روشن میکنه و بهتر با تاریکی هوا لامپ دیگه ای تو محل نگهداری نباشه چون خود روشنایی زیاد یا پرنده رو زیاد مست میکنه یا خیلی بیحال.

تغذیه مناسب : اگر تو زمان جوجه کشی که دست شما نبود مطمئن از تغذیه مناسب بودید ، بهتر حدود سه روز فقط از ویتامین استفاده کنید در غیر این صورت بهتر هم از ویتامین استفاده بشه هم از غذا مخصوص و هم از مواد معدنی کمیاب.

جای مناسب برای پرنده ای که به عنوان جفت و برای جوجه کشی استفاده میشه بهتر از یه جای ساکت و حداقل رفت آمد داشته باشه.

در صورت آماده نبودن پرنده نر برای جفت گیری بهتر است لونه تخم گذاری برداشته و به مدت سه روز ویتامین آ د 3 ای استفاده کنید.

در صورت آمده بودن پرنده نر برای جفت گیری ( آواز خوانی – رفت آمد بیش از اندازه به لونه – در خواست سوار شدن به پرنده ماده و ... ) به هیچ عنوان غذاهای با طبع گرم و ویتامین استفاده نکنید.

در زمان تخم گذاری و تولد جوجه ها بهتر است حداقل از غذاهای با طبع گرم و ویتامین اجتناب کرده و تنها غذا های با پروتئین بالا در اختیاد پرنده قرار داد و بهتر است پروتئین بالا در زمان جوجه داری استفاده بشه.

در صورت استفاده از ویتامین و غذای تحریک کننده ( انواع جوانه ها بخصوص جوانه گندم تحریک کننده پرنده نر هست و بخصوص ویتامین آ د 3 ای ) و دیدن علائمی مثل زدن پرنده ماده و ندادن غذا به جوجه ها توسط پرنده ماده بخصوص نر و یا کندن پرهای جوجه ها توسط پرنده ماده باز هم بخصوص نر بهتر از حدود 5 تا 10 روز از دادن هر گونه غذا اجتناب کرده و طی این مدت فقط از ارزن و کتان استفاده کنید و بهتر از به مقدار 1 کیلیو ارزن، 250 گرم تا نیم کیلو هم کتان استفاده بشه و هر یک روز در میان هم از کاهو تازه و خیار استفاده بشه در ضمن در مخلوط ارزن و کتان هم نیتوانید از تخم کاهم استفاده کنید لازم به ذکر است در صورت مشاهده اسهال موارد کاهو و خیار قطع شود.

مورد بعدی مربوط میشه به پرنده جفت که شما تهیه کردید ولی تا حالا تخم گذاری نکرده در کل جوان هستند :

لازم اول از همه یه مورد به شما بگم اون هم این که تو این مورد حتما حواستون رو به سن پرنده جمع کنید در صورتی که پرنده شما از سن مناسب بر خوردادر نباشه یه سری مشکلها ایجاد میشه که به مختصر اینجا بهش اشاره میکنه اولین مورد ، عدم توانایی جفت گیری مناسب توسط پرنده نر که به خوبی توانایی سوار شدن و یا جفت گیری رو از پرنده ماده نداره ،‌ تو سن پایین پرنده ماده تخم گذاری کرده ولی بعد از چند روز یا از روی تخم ها بلند شده و یا به خوبی تخمها رو گرم نمیکنه و یا تخم ها بدون هیچ گونه تغییر باقی میمونه ،‌ تخم ماندگی تو پرنده ماده و .....

شما بعد از فراهم کردن دما ، نور ،‌ تغذیه مناسب برای پرنده خود یک عدد لونه مناسب تهیه کرده و در اختیار پرنده ها میگذارید که تو این مورد پرنده نر با کنجکاوی شروع به سرکشی به لونه کرده و بعد از دیدن لونه و مناسب بودن شرایط لونه داخل لونه برای پرنده ماده آواز خوانی کرده و پرنده ماده رو برای جفت گیری آماده میکنه.

مورد بعدی دیدن رفت و آمد بیش از حد پرنده ماده به لونه است که نشان دهنده پذیرش لونه و اجازه جفت گیری به پرنده نر است.

تو این زمان بهتر است که ویتامین آ د 3 ای در اختیار پرنده ها گذاشته و به مدت سه روز با این ویتامین آماده بشن.

بعد از دیدن اولین جفت گیری که زیاد هم طول نمیکشه و با خطا پرنده نر مواجه میشه حدود 15 روز بعد پرنده ماده آماده تخم گذاری هست که نشانه هایی مثل مدفوع بزرگ آبکی و بودار هست که اکثر مواقع پرتابی هست که تو این مواقع صاحب پرنده ترس مریض بودن اون داره که من اینجا این قول میدم که این مورد نشان دهنده بهترین شرایط پرنده شماست و تو این زمان پرنده ماده حدود 24 تا 48 ساعت اصلا از لونه خارج نشده و تنها در حدود 4 تا 8 دقیقه از لونه خارج میشه و تو این موقع هست که شما اولین تخم رو می بینید.

  تو این زمان بهتر است از ایجاد سر و صدا و یا در کل بگم هر چیزی که سبب ایجاد استرس بشه جلوگیری کرده و همیشه تخم منداب و سبزی تره در اختیار پرنده باشه در صورت ایجاد استرس سبب تخم ماندگی پرنده ماده شده که متاسفا درمان 100 در 100 نداره و مشکل ساز میشه.

لازم بگم که در صورت تخم گذاری هیج گونه غذای با طبع گرم و ویتامین استفاده نشه که انشاء جوجه های خوب و سالمی داشته باشی

 


نظرات شما عزیزان:

سعید حسینی
ساعت2:24---26 آبان 1392
سلام من فکر میکنم نر من جونتر از ماده ایا اشکالی هست برای جوجه گیری و سن عروس هلندی ذا چجوری حدس میزنند
پاسخ:تعیین جنسیت عروس هلندی در ارشیو موجود است مشکلی ندارد تازه بدلیل داشتن نطفه و قوت و قدرت بیشتر بهتر هم است موفق باشید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: عروس هلندی جوجه کشی , تخم ,

تاريخ : سه شنبه 17 بهمن 1391 | 14:12 | نویسنده : ارمین پورتقی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.