اهلی کردن عروس هلندی

اهلي كردن عروس هلندي در دو مرحله جوجگي و بزرگسالي انجام مي‌شود و ما در اين جا به تشريح اقدامات لازمه در هريك از مراحل مذكور مي‌‌پردازيم:

1.اهلي كردن در مرحله  جوجگي

در اين مرحله براي آموزش عروس هلندي بايد اقدامات زير به ترتيب انجام داد:

1.بايد جوجه‌هاي عروس هلندي را در سنين پايين براي آموزش جدا كرد و صاحب پرنده بايد به تنهايي اقدام به تغذيه دستي پرنده كند تا پرنده به تدريج به او عادت كند و به تدريج از دستورات او اطاعت نمايد.

2.در مرحله اوليه كه جوجه بسيار كوچك است براي تغذيه‌ دستي جوجه بايد از سرنگ بدون سوزن براي تغذيه جوجه استفاده كرد و هنگامي كه جوجه كمي بزرگ تر شد، ديگر نيازي به استفاده از سرنگ بدون سوزن نبوده و مي‌توان از نان خيسانده شده در آب ولرم استفاده كرد . همچنين مي‌توان كمي تخم مرغ آب پز را به همراه كمي آب ولرم مخلوط كرده وو به وسيله سرنگ بدون سوزن به جوجه خوراند. براي تغذيه جوجه مي‌توان كمي بيسكويت را در آب ولرم نرم كرده و به جوجه خوراند. البته در برخي از فروشگاه‌هاي پرنده فروشي اروپايي، غذاي آماده براي تغذيه جوجه عروس هلندي وجود دارد كه متأسفانه اين امر در كشور ما صادق نيست.

3.تغذيه دستي جوجه به روش فوق الذكر بايد چهار تا پنج بار در روز و به صورت صحيح انجام شود تا معده پرنده هميشه پر بوده و اين كار باعث رشد روز افزون ان گردد.

4.به تريج جوجه به صاحب خود علاقه مند شده و به محض فرا رسيدن وقت غذا خوري عكس العمل نشان داده و صاحبش به تدريج متوجه اين امر خواهد شد و مشاهده خواهد كرد كه پرنده كم كم به او علاقه مند شده است.

5.با توجه به رشد تدريجي جوجه ، بايد سرنگ را كنار گذاشته و سعي كرد تا غذا را روي كف دست ريخته و در مقابل پرنده گذاشت و به تدريج پرنده را عادت داد تا از قفس بيرون آمده و از كف دست صاحبش غذا بخورد ، جوجه ممكن است كه در دفعات اوليه تمايل چنداني به بيرون آمدن از قفس نشان ندهد اما به تدريج به اين كار عادت و استقبال خواهد كرد.

6.پس از اين كه جوجه به اندازه كافي رشد كرد بايد به تدريج غذاي پرنده بزرگسال را در اختيار آن گذاشت و وعده‌هاي غذايي را به دو وعده در روز كاهش داد.

7.در اين مرحله بايد صاحب پرنده سعي كند تا رابطه‌ خود با پرنده را بيشتر كند و هر از چندي پرنده را از قفس بيرون آورده و با كف دست پس سر او را نوازش داده و با او بازي كند، اين بازي‌هاي مستمر باعث مي‌شود كه پرنده به تدريج با آدمي انس گرفته و از دوران جوجگي به ملاسمه دست عادت نمايد.

8 . پرنده به تدريج رشد نموده و رابطه آن با صاحبش مستحكم‌تر مي‌شود و بدان جا مي‌رسد كه پرنده بيرون از قفس آمده و به دنبال صاحبش از جايي به جاي ديگر مي‌رود و يك دم از تعقيب او دست نمي‌كشد.

2.اهلي كردن در مرحله بزرگسالي

يكي از ساده ترين و آسان ترين و همچنين دلنشين ترين نوع تربيت به اين صورت مي‌باشد كه زماني كه پرنده را خريداري مي‌كنيد تا مدتي به او استراحت بدهيد تا به محيط جديد عادت نمايد سپس قفس پرنده را بر روي زمين قرار بدهيد و بر روي دستتان مخلوطي از دانه‌هاي مورد علاقه‌ي پرنده را بريزيد. سپس به آرامي در قفس را باز كنيد. پرنده در اين زمان حركت سريعي نخواهد داشت ولي با تاج سيخ شما را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد و اگر شما حركت ناگهاني مثل حركت سريع دست انجام دهيد پرنده خود را به دروديوار قفس مي‌كوبد . بنابراين دست خود را به آرامي ابتدا به كنار پرنده ببريد . پرنده خود را به كنار ديگر مي‌برد در اين زمان اگر شما دست خود را به سرعت به سمت او ببريد او فرار خواهد كرد پس به آرامي به سمت پرنده ببريد اگر تمايلي نشان نداد و يكي از پاهاي خود را بر روي ديوار قفس قرار دا(يعني براي بالا رفتن يا فرار آماده شد) دست خود را آرام به عقب بكشيد مشاهده خواهيد كرد كه پرنده پايش را دوباره بر روي چوپ نشيمنگاه خواهد گذاشت . اين كار را چندين بار تكرار كنيد خواهيد ديد كه پرنده به شما اطمينان كرده ابتدا كمي و سپس كاملاً از دست شما غذا خورده و بر روي آن مي‌نشيند. در اين زمان است كه پرنده‌اي را كه پر آن قبلاً كوتاه شده(براي اينكه فرار نكند. در ضمن پرنده‌اي كه در اتاق پرواز مي‌كند احتمال آسيب ديدنش بالاست) را به آرامي از قفس خارج كنيد و بر روي قفس بگذاريد. دقت كنيد تا پرنده را در مشت نگيريد زيرا از اين كار متنفرند و در آن ابتدا احتمال گاز گرفتن مي‌باشد. مدتي پرنده را به حال خود بگذاريد تا به محيط آزادتر عادت كند(خيلي كم) بعد به آرامي به سمت او رفته و او را از پس سر نوازش كنيد اگر خوشش بيايد خودش سرش را چپ و راست مي‌كند تا جاهاي مختلف را نوازش كنيد . بيشترين محلي كه دوست دارند نوازش شود گوشه‌ي نوك آنجا كه پرها كوتاه و تازه است را نوازش كنيد. پرنده شما اكنون دستي است انگشت اشاره‌ي خود را به سمت او بگيريد ابتدا با نوكش به آن خواهد زد (دست خود را نكشيد زيرا او قصد گاز گرفتن را ندارد بلكه مي‌خواهد محكمي نشيمنگاهش را بررسي كند.) و سپس بر روي آن خواهد نشست.

اميدوارم مورد استفاده تان قرار گرفته باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: عروس هلندی , رام کردن , بالغ , جوجگی ,

تاريخ : دو شنبه 16 بهمن 1391 | 22:38 | نویسنده : ارمین پورتقی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.