غذا دادن به جوجه طوطی

اموزش غذا دادن به جوجه انواع طوطی و پرورش جوجه طوطی

نگهداري و تغذيه صحيح جوجه طوطي ها از هر نژاد كه باشند كار ساده اي نخواهد بود و شما اگر تصميم به نگهداري و پرورش يك يا چند جوجه را داريد بايد با دقت اين مطلب را مطالعه کنید.

-طوطيها متعلق به مناطق گرمسيري هستند وبیش از ساير جوجه هاي پرنده هاي ديگر به سرما و جريان باد حساس هستند شما بايد طوطي را داخل يك جعبه مثلا از جنس چوب يا مقوا نگهداري كنيد و كف اين جعبه را با خرده هاي روزنامه پر كنيد يا خاك اره درشت اما خاک اره درشت ممکن است ایجاد حساسیت کند و داخل دهان جوجه برود .

چند لایه روزنامه را در دست بگیرید و از عرض با اندازه های ۳ سانت ببرید تا نوار های روزنامه محیطی مناسب را برای جوجه ایجاد کنند. دیواره جعبه باید بلند باشد تا نتواند از آن بالا برود درب بالای جعبه را نباید بپوشانید تا هوای تازه به جوجه دائما برسد. از انجا كه فضله جوجه ها به خاطر خوردن مواد نرم معمولا ابكي تر است بايستني است كف جعبه را 2 بار در روز تعويض كنيد تا هميشه تميز بماند کثیف شدن کف جعبه به معنای الوده شدن مخرج پرنده خواهد بود که اصلا بهداشتی نیست و می تواند نتیجه بدی در بر داشته باشد. جوجه ها را بايد در دماي گرم و مناسب قرار دهيد حدود ۲۵ درجه اگر از دستگاه استفاده می کنید لازم نیست رطوبت را بالا ببرید خشکی را هم نباید بالا برد یک دمای معمولی کفایت می کند. دمای مکانی که جوجه یا جوجه ها قرار دارند باید حدود ۲۵ درجه گرما داشته باشد درب جعبه را طوری نبندید که گرما و رطوبت باعث دم کردن جوجه شود. دور دهان (منقار) پرنده را با دستمال کاغذی کاملا تمیز کنید هر بار که به جوجه غذا می دهید انرا تمیز کنید و اجازه ندهید خوراکی ها دور منقار و حتی داخل دهان پرنده بمانند از اب جهت تمیز کردن داخل دهان استفاده نکنید و باید با استفاده از یک دستمال کاغذی تمیز که کمی با اب خیس شده اقدام به تمیز کردن کنید حتما قبلا از تمیز بودن دستهای خود اطمینان حاصل نمایید.

2-تغذيه جوجه ها بسيار پر اهميت و مهم است استفاده از هر نوع سرلاک انسانی و خوراکی هایی مانند ارد نخودچی و .... را مردود اعلام می کنیم.

با چه خوراکی هایی می توان جوجه طوطی را بزرگ کرد؟

شما جهت پرورش جوجه طوطی به بلال تازه احتیاج دارید یا سرلاک مخصوص پرورش جوجه طوطی یا مخلوطی از انواع میوه ها

۱. بلال تازه را رنده کرده و اب انرا از صافی رد کنید و به جوجه خود بدهید.

۲. سرلاک مخصوص بزرگ کردن جوجه طوطی را تهیه و از تاریخ و مارک معتبر آن مطمئن شوید سپس اب معدنی جوشیده ولرم را به سرلاک انقدر اضافه کنید تا از فرینی کمی نرم تر شود و به راحتی وارد سرنگ شود سپس به وسیله سرنگ انرا به جوجه خود بدهید هر وعده انقدر کم درست کنید که چیزی باقی نماند تا مجبور نشوید دور بریزید زیرا پسمانده را باید دور ریخت و از مصرف مجدد خودداری کنید. اب معدنی که اضافه می کنید حتما گرم باشد تا جوجه مجبور نشود انرژی خود را صرف گرم کردن کند وقتی غذای وارد شده به چینده دان گرم باشد بهتر هضم خواهد شد و سفت نمی شود.  انقدر اب اضافه كنيد و هم بزنيد تا خوب نرم شود و به سادگي داخل سرنگ بزرگي كه از قبل اماده كرده ايد ريخته شود در هنگام غذا دادن به يك يا چند جوجه بدترين كار اين است كه شما عجله كنيد ! بايد اهسته و با حوصله فراوان و با دقت اقدام به غذا دادن كنيد و جوجه بايد بي صبرانه انتظار دريافت غذا را بكشد وقتي مي خواهيد سرنگ را به دهان جوجه نزديك كنيد با يك دست به ارامي از پشت سر جوجه را نگاه داريد تا تعادلش را بهتر حفظ كند (جوجه های خیلی کوچک که هنوز کاملا پر در نیاورده اند) و احتياط كنيد كه انگشت شما زير گلوي پرنده قرار نگيرد چون ممكن است باعث اختلال در غذا خوردن شود و پرنده در اثر وارد شدن غذا به دستگاه تنفسي تلف شود. وقتی جوجه سر خود را با سرعت به بالا و پایین حرکت می دهد یعنی توقع دارد غذا دریافت کند و شما نباید جلوی این تکان خوردن ها و حرکات را بگیرید.

اما رسيدن به اين پاسخ ساده هم مانند بسياري تجربه هاي ديگر وقت و هزينه هاي زيادي در بر داشت اما در نهايت تجريبات گران بها به جا مانده كه انها را به دوست داران طوطي ها تقديم كرده و مي كنم.

اگر جوجه شما خیلی کوچک است باید بدانید که بیشتر امکان خفه شدن در هنگام دریافت غذا دارد. پس در روزهای اول یا حتی هفته های اول بهتر است از سرنگ جهت غذا دادن استفاده کنید اما دقیقا باید به اینصورت باشد:

یک سرنگ متوسط مثلا ۲۰ سی سی انتخاب کنید بعد مقداری شلنگ سرم از داروخانه تهیه کنید به میزان ۱۲ سانتی متر از شلنگ را ببرید و سر انرا کمی داغ کنید تا به خوبی به سرنگ وصل شود و جدا نشود دقت کنید که ممکن است جوجه شما خصوصا اگر نژادی بزرگ جثه باشد کل شلنگ را در هنگام دریافت غذا ببلعد و شما را به دردسر بیندازد ! پس مطمئن شوید که شلنگ سرنگ از سر امپول جدا نخواهد شد.

حال که یک سر شلنگ را داغ کرده و به سرنگ وصل کردید نوبت به سر دیگر می رسد باید انطرف را هم کمی با اتش داغ کنید خیلی کم تا اندازه ای که شلنگ از جایی که بریده اید تیزی اش از بین برود یعنی لبه شلنگ سرم از حالت تیزی در امده و کمی گرد شود تا به دهان پرنده اسیبی نرساند.

هر روز ۲ بار شلنگ سرم و سرنگ خود را تعویض کنید تا الودگی های پسمانده در سرنگ موجب بروز میکروب نشود.

مدتی بعد که پرنده پروبال کامل تری در اورد کم کم می توانید شلنگ را از سر سرنگ بردارید و به اهستگی و با رعایت فاصله های کافی و به میزان کم غذا را در دهان پرنده بریزید تا خود اقدام به خوردن بکند. پس از گذشت چند روز می توانید کاملا سرنگ را کنار گذاشته و فقط با یک قاشق کوچک مناسب غذا را جلوی نوک منقار جوجه بگیرید و خودش اقدام به خوردن می کند.

هیچ گاه زیاد غذا دادن را لطف به جوجه خود ندانید همیشه کم کم غذا بدهید بسیار بهتر از این است که یک بار زیاد بخورد برای همیشه !!

مایع غذای خوراکی داخل سرنگ باید قطره قطره به دهان جوجه وارد شود هیچ گاه دهان پرنده را از غذا پر نکنید به بی صبری های او توجه نکنید

اما نکته مهم دیگر این است که شما باید بدانید غذا از کدام طرف گلو (حلق) پایین می رود: مری پرنده سمت راست گردنش قرار دارد یعنی درست هنگامی که جوجه در مقابل شماست و مستقیم شما را نگاه می کند باید طوری غذا را به جوجه بدهید که از طرف دست چپ شما در گلوی پرنده پایین برود.

اگر مدت زیادی گذشت و جوجه شما غذای خود را هضم نکرد یا اشتباها ریه های جوجه را با غذا پر کرده اید که حالتی بسیار ناگوار و سخت برای پرنده ایجاد می کند و یا غذایی نامناسب به او داده اید مثلا ارد نخودچی یا سرلاک نوزاد انسان در دستگاه گوارش پرنده خیلی سریع اب خود را از دست داده و سفت و محکم می شوند و پرنده قادر به هضم انها و بسیاری خوراکی های نامناسب دیگر که توسط ناوارد ها به جوجه داده می شود نخواهد بود متاسفانه فروشگاه های حیوانات در هنگام فروش اطلاعات مناسب در اختیار خریدار قرار نمی دهند و در چنین شرایطی درصد مرگ و میر جوجه طوطی ها بی نهایت بالا می رود و تنها تعداد اندکی شاید با خوش شانسی جان سالم به در می برند. امیدواریم نهایت استفاده را از این مطالب اموزشی که در سایت منقارکج ها منتشر شده را ببرید و با موفقیت جوجه طوطی خود را بزرگ کنید.

بهتر است یک ترازوی کوچک دیجیتالی داشته باشید تا هر چند مدت یکبار جوجه خود را وزن و ثبت کنید

معمولا روزانه 3 تا 4 بار غذا دادن كافي است در فواصل منظم هر بار به مقدار کم مثلا برای جوجه طوطی اسکندر کوچک ۵ سی سی (هر وعده) جوجه طوطی اسکندر بزرگ ۱۰ سی سی و ...

تمام سرنگ و وسایل را با آب جوش بشورید غذای باقی مانده را دور بریزید ماندن غذا باعث ایجاد باکتری هایی می شود که به سرعت جوجه طوطی را می کشد پس تنبلی یا خسیسی نکنید

فراموش نکنید اکثر جوجه طوطی ها مردنی نیستند و فقط به خاطر اشتباه غذا دادن یا تغذیه نادرست می میرند. یعنی یا غذای مناسب به انها داده نشده یا غذا را بد به پرنده می دهند.

جوجه ها پس از گذراندن سنی که باید با دست غذا دریافت کنند به مرحله ای می رسند که با وجود برخورداری از منقار شل و نرم بیشتر مایل هستند خود به جستجوی خوراکی بروند در این زمان باید غذاهای نرم دیگری مانند سفیده تخم مرغ پخته جوانه های حبوبات مثل نخود عدس گندم ماش جو و میوه هایی مانند انجیر قرمز یا معمولی تازه یا توت سفید یا قرمز و سیب و گلابی و بسیاری میوه های شیرین دیگر همراه دانه های اجیل مثل پسته و غیره خشک یا تازه بدون نمک را در اختیار انها قرار دهید... از انواع سبزیجات می توان از انهایی که شیرین هستند استفاده کرد مثل کرفس اسفناج همیشه میوه ها یا سبزیجات را خوب شستشو دهید.

از دست زدن به زیر چینه دان که پر از غذاست خود داری کنید چون در صورت بالا اوردن خفه می شود

وقتی کمی مقاوم تر شد در فضایی که نور خورشید ملایم به جوجه بخورد قرار دهید مانند فضای چمن و باغچه تا دوران کنجکاوی و جوجگی را با شادابی پشت سر بگذارند و همیشه مراقب انها باشید که در باغچه یا هر فضایی که هستند خاک الوده نباشد یا فراموش نکنید جوجه خود را به موقع باید از چنین مکان هایی بردارید انها مثل جوجه مرغ و خروس نیستند و ممکن است بلاهای زیادی بر سرشان بیایید.

برای پرورش جوجه طوطی هر نوعی که باشد بهترین روش استفاده از بلال است یعنی بلال تازه (شیربلال) را رنده کنید و اب انرا از صافی بگذارنید و سپس جهت تغذیه از آن استفاده کنید معجزه می کند.

حتی بهترین سرلاک های دنیا هم گاهی به پای بلال نمی رسند از نظر ارزش غذایی و هضم شدن . خصوصا برای پوروش دادن جوجه کاسکو باید فقط از شیر بلال استفاده کرد.

خواص ذرت: در دانه هاى بلال قند انگور - قند سمنو - مواد سفیده اى یك نوع موم و نشاسته موجود است و سرشار از املاح مختلف فلزات مخصوصا گوگرد - كلر - فسفر - سیلیس - آهن - كلسیم - منیزیم - سدیم و پتاسیم می باشد.

استفاده از هر نوع غذای انسانی که برای کودک نوزاد استفاده می شود مثل شیر خشک یا سرلاک و ارد نخودچی و اب عسل و سفیده تخم مرغ و غیره و غیره ... همه را کنار بگذارید هرگز از انها استفاده نکنید

http://parrotme.blogfa.com    /


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 14 بهمن 1391 | 22:23 | نویسنده : ارمین پورتقی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.